افزايش اعتماد به نفس در كودكان و نوجوانان
چند راه براي افزايش اعتماد به نفس در كودكان و نوجوانان
ادامه مباحث:
۱۱. براي تقويت يك صفت پسنديده در فرزندان زير15 سال براي آنها داستانهايي تعريف كنيد كه نقش اصلي داستان، كودكي هم سن و سال فرزند شما و داراي آن صفت پسنديده است.
۱۲. براي تنبيه فرزندان هرگز آنها را كتك نزنيد بلكه سعي كنيد چيزهاي مورد علاقه او را- براي مدتي متناسب با اشتباهش - از او بگيريد.
مثلا: به خاطر نمره كم در امتحان ميان ترم،«يك هفته از تماشاي تلويزيون» محروم است!
۱۳. كمك كردن به ديگران و تقويت روحيه بخشندگي و انسان دوستي را عملا به كودكان خود بياموزيم.
مثلا: آنها را تشويق كنيم بخشي از پول توجيبي خود را صدقه بدهند.
۱۴. از فرزندان خود بخواهيم - در صورت امكان - علت حالت هاي متفاوت رواني خود - مانند شادابي، اضطراب، افسردگي و ...- راصادقانه و با شجاعت براي ما بيان كنند.
۱۵. فرزندان ما بايد باور كنند كه، والدينشان در همه حال به آنها توجه دارند.
مثلا: هنگام خروج از خانه والدين براي آنها يك ياداشت كوچك و يا... بگذارند.
۱۶. اوقاتي كه در كنار خانواده هستيد واقعا به آنها اختصاص دهيد. نه اينكه به تماشا كردن فيلم يا مطالعه روزنامه و ... مشغول شويد.
مثلا: با خاموش كردن تلويزيون، به تعريف كردن لطيفه و خاطرات خود كه متناسب با سن فرزندان است وقت آنها را پر كنيد.
۱۷. كتابهاي داستاني متناسب با ميزان اطلاعات و افكار او در اختيارش قرار دهيد.
۱۸. نمي توان با دروغ گفتن، فرزند را راستگو تربيت كرد. با اعمال خود رفتار نيك را به او ياد دهيد.از كلمات زشت والفاظ ركيك هرگز استفاده نكنيد.
۱۹. عقايد فرزندان را نمي توان با تحقير، اجبار و ... تغيير داد؛ سعي كنيد اختلاف سليقه فرزندانتان با خود را درك كنيد و آنها را تحميل ننماييد و عقايد انحلافي آنها را با آگاهي دادن اصلاح كنيد.
۲۰. به مسائل معنوي او توجه داشته باشيد؛ در مورد اعتقاد او به خدا توضيحات لازم راآماده كنيد؛ از ارتباط او با خانواده هاي غير مقيد به مسائل اخلاقي جلوگيري غير مستقيم و همراه آگاهي به عمل آوريد.
«اين سلسه مباحث ادامه دارد»
امام خامنه ای : شما جوان های دانشجو، افسران جوان این جبهه اید؛ نگفتیم سربازان؛ چون سرباز فقط منتظر است که به او بگویند پیش؛ برود جلو؛ عقب بیا، بیاید عقب. یعنی سرباز، هیچ گونه از خودش تصمیم گیری و اراده ندارد و باید هر چه فرمانده می گوید، عمل کند. نگفتیم هم فرماندهانِ طراح قرارگاه ها و یگان های بزرگ؛ چون آنها طراحی های کلان را می کنند. افسر جوان، توی صحنه است؛ هم به دستور عمل می کند، هم صحنه را درست می بیند؛ با جسم خود و جان خود، صحنه را می آزماید. لذا اینها افسران جوانند. دانشجو، نقشش این است. حقیقتاً افسران جوان، فکر هم دارند؛ عمل هم دارند؛ توی صحنه هم حضور دارند؛ اوضاع را هم می بینند؛ در چهارچوب هم کار می کنند.